روزگاری قرار بود ، مصلای نماز جمعه تهران که گنجینه ای از تمامی هنر معماری اسلامی – ایرانی ‏است و هزاران هنرمند چیره دست از سراسر کشور تمامی ظرفیت های هنری خود را در مصلا ‏تمجیع و به نمایش بگذارند ، سرپنجه ی هنرمندان ایرانی به کار گرفته شد تا خلقی زیبا و دلربا به […]

روزگاری قرار بود ، مصلای نماز جمعه تهران که گنجینه ای از تمامی هنر معماری اسلامی – ایرانی ‏است و هزاران هنرمند چیره دست از سراسر کشور تمامی ظرفیت های هنری خود را در مصلا ‏تمجیع و به نمایش بگذارند ، سرپنجه ی هنرمندان ایرانی به کار گرفته شد تا خلقی زیبا و دلربا به جهان ارائه کنند‏.

در میانه راه ، عصر سازندگی با کپی برداری از برج های دوبی ، آنکارا ، کره جنوبی ، ژاپن ، ایفل ‏فرانسه و … برج میلاد تهران را بعنوان نماد شهر تهران علم کردند؟! . در ۹۹ درصد فیلم هایی که در ‏تهران ساخته میشود بصورت طبیعی و غیر طبیعی ، برج میلاد را نمایش می دهند تا علامت ‏استیلای غرب زدگی در تهران را به صحنه آورده باشند .

قربانی نمودن گنجینه هنرمندان ایرانی در ‏تهران به پای برج میلاد تقلید شده از کشورهای لائیک ، نشان می دهد ، معماری اسلامی – ایرانی ‏که در سیاست های کلی نظام ، برنامه چشم انداز ، نسخه مهندسی- فرهنگی شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی و برنامه ۵ ساله توسعه ، بر آن تاکید و سفارش شده ، پای حاکمیت افکار تکنوکرات ‏قربانی شده ، شهرهای ما روز به روز بی هویت تر شده ، به سمت استحاله شدن به پیش می روند ، ‏معماری اسلامی – ایرانی در حال حاضر از عصر صفویه ، زندیه و قاجاریه عقب مانده است ، ‏خبری هم ازبسته های تشویقی برای رعایت معماری اسلامی – ایرانی مشاهده نمی شود . شعار[ شهر انسان محور] می دهند ، ‏همزمان در پی بی هویت کردن سیرت و صورت شهرها گام بر می دارند.‏

 

منبع: سعدی نیوز

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد